CLANEK

 

Narovinu aneb rubrika o rovných beatech 35

Jak měl Chris Fortier vědět, co vlastně chcete? Proč jsou české festivaly z pohledu rovných beatů tak nudné? Alton Miller a Aril Brikha: aktuální alba v obchodech. Terry Lee Brown a Kerri Chandler s novými mixy! To vše a ještě mnohem více v další rubrice Narovinu.

 

Chris Fortier, americký DJ, producent a majitel labelu Fade, právě vydává své debutové album. Vzhledem k faktu, že se pohybuje na taneční scéně již sakramentsky dlouho, musíme zvolat: "konečně!". Přestože by se mohlo zdát, že zrození alba je věc radostná, na Chrisově tváři se usídlil trochu frustrovaný výraz. Ne, že by nebyl s výsledkem spokojený. Spíše je překvapený z reakcí lidí, kteří již album slyšeli. "Lidé mi říkají, že moje album není to, co ode mě očekávali. Jenomže jak mám vědět, co lidé doopravdy očekávají?", ptá se Chris.

Chris Fortier je známý v očích veřejnosti především jako houseový DJ. Pokud si ale pustíte jeho mixované kompilace Bedrock nebo Balance, zjistíte, že zde nejde jenom o house music. Jenomže lidský mozek je mrška nezbedná a když se jednou v médiích zapíšete pod nějakou škatulkou, už se jí těžko zbavujete. A právě to se stalo Chrisovi. "Chtěl jsem, aby moje album bylo hodně různorodé a otevřené. Je jednoduché udělat EP, které bude zaměřeno hlavně pro taneční parkety", říká. Jeho singly a vydaná ípíčka jsou ale právě taková, proto možná lidé zůstávají při poslechu As Long As The Moment Exists na rozpacích. Možná čekali prvoplánovější, přímočařejší taneční pecky.

Do nahrávání alba se Chris nepustil s jasně danou představou - zavřel se ve studiu a čekal, co z "něj" vyleze. "Udělat album bylo pro mě víc než jen sesbírat tracky na plochu sedmdesáti minut. Chtěl jsem, aby deska měla nějaký vývoj, aby držela pohromadě. A také jsem chtěl, aby mě deska představila ve světle uplynulých patnácti let, kdy se pohybuji v hudební branži".

Chris vkládá energii pouze do věcí, kterým stoprocentně věří, a kterým může věnovat sto procent svého času. Proto trvalo dlouho, než se pustil do skládání debutu. Zhruba pět let se odhodlával začít. A 18 měsíců desku nahrával. "Nevím, jestli ještě budu mít šanci udělat další album. Doufám, že budu, ale člověk nikdy neví, co život přinese. Udělal jsem hodně věcí, které jsem chtěl udělat. Autorské album bylo na mém seznamu jako poslední položka. Právě jsem si ji odškrtnul. Možná to vypadá, jako bych chtěl pověsit produkci a DJování na hřebík, ale není tomu tak. Vzal jsem si totiž nový, čistý list papíru a začínám si psát další seznam", usmívá se Chris.

Album As Long As The Moment Exists vyšlo v červnu na labelu EQ. Nejméně jeden poslech by mu měl věnovat každý. Nebudete zklamáni, to vám zaručujeme. Pokud jste tedy neočekávali od Chrise něco úplně jiného. Jenomže jak měl vědět, co vlastně chcete?

CO SE STALO, CO SE STANE

Vyhořel slavný bristký klub Gatecrasher.

Hiphopový producent Kanye West, který na podzim připravuje k vydání své nové album Graduation, vysamploval Daft Punk. Kousky tracku Harder, Better, Faster, Stronger najdete ve Westově skladbě Stronger.

Daft Punk režírovali film Electroma, který má mít premiéru v červenci.

Guy Gerber natočil sympatické album. Využil řady nejrůznějších hudebních nálad a pocitů a deska, byť zní velmi kompaktně, nezačne nudit ani v polovině, ani na konci. Romanovu recenzi si můžete přečíst zde.

Matthew Dear nedávno vydal své třetí album Asa Breed. Nyní přichází na pulty jeho nová deska s názvem 2007. Není pod ní podepsán vlastním jménem, ale pseudonymem False. Album obsahuje 14 skladeb a je nahráno jako DJský set. "I think it's a good ride", říká Matthew.

Nové album chystá k vydání i Paul Van Dyk. Bude se jmenovat In Between. "Je úplně jiné, než moje předešlá alba", říká Paul. "A sakra", dodáváme my.

Na říjen začínají upínat své zraky fanoušci britských Underworld. Páté studiové album Oblivion With Bells toiž vyjde právě tři měsíce před koncem letošního roku. Underworld se prý nechávají v posledním době inspirovat lidmi jako jsou Nick Drake, Ricardo Villalobos, Can, James Holden nebo Brian Eno.

Přes den studuje ve škole marketing, po večerech hraje v klubech a bůhvíkdy ještě skládá muziku. Sám přiznává, že hlavně v pondělí ráno, kdy musí vyrazit na přednášky, potřebuje pořádnou dávku přesvědčování, aby vylezl z postele a šel vstřebávat do svého mozku trochu toho vědění. Německý DJ a producent Sebo K je nicméně živoucí důkaz, že se vše dá zvládnout a nezkolabovat. Jinak bychom pravděpodobně nedrželi v ruce jeho debutovou mixovanou kompilaci Back Up Vol. 1. Recenzi najdete zde.

WHAT´S HOT? WHAT´S NOT?

HOT: Strictly Rhythm - Legendární newyorský label Strictly Rhythm vstává z mrtvých - v červnu zde jednak vyšla mixovaná kompilace "Strictly M.A.W.", kterou připravila dvojice Masters At Work (Louie Vega, Kenny Dope), a také nový singl producenta Todda Terryho, který nese název Get Down. Obzvláště remix, který připravil Kenny Dope nemá chybu. Klasický vokální house nejvyšší kvality!

NOT: České letní festivaly - Fanoušek rovných beatů si na letních festivalech v Čechách asi moc neužije. Pokud bychom chtěli zhodnotit výběr vystupujících, nedalo by se použít jiné slovo než "nuda". Sázení na jistotu se ukazuje jako cesta do pekel. Nikdo nehodlá riskovat. Přivést mladé, neokoukané tváře se všichni bojí a tak v létě budeme muset poskakovat s davem a tleskat do rytmu stokrát ohraných jmen, které nás už nemají čím překvapit: Marco Carola, Markus Schulz, Chris Liebing a další... Opravdu budeme muset? Jistěže ne. Stačí vyjet kousek za hranice, třeba na německý festival SonneMondSterne, kde vystoupí James Holden, Ame, Tiefschwarz, Henrik Schwarz, Akufen, Wighnomy Brothers, Guy Gerber a mnoho dalších (třídenní vstupenka stojí dva tisíce) nebo jet třeba do Polska na Audioriver a dát si třeba jména jako Matthew Dear, Dub Taylor, Jamie Jones, Robert Babicz aka Rob Acid, Jake Fairley nebo Andre Galuzzi.

CO PRÁVĚ VYCHÁZÍ:

Superfreq Express (London - Ibiza Return) mixed by Mr. C (Superfreq Records) - Již je tomu dávno, co Mr.C okupoval hudební hitparády schovaný pod značkou The Shamen. Po rozpadu skupiny se ale ze světa nevytratil - rozjel velmi známý britský klub The End a před pěti lety, mimo jiné, také Superfreq. Nejdříve byly pod tímto názvem označovány pravidelné párty v klubu The End (později také na ostrově Ibiza). A protože věhlas Superfreq byl šířen rychlostí světla, bylo v roce 2005 rozhodnuto pojmenovat stejným názvem i label. Jak je na tom Mr.C hudebně nyní, a co všechno na Superfreq vychází se můžete přesvědčit díky kompilaci Superfreq Express, kterou Mr.C sám sestavil i zmixoval. Najdete zde tracky například od samotného autora mixu, dále pak od jmen jako Bushwacka!, Fuckpony nebo Tigerskin.

Alton Miller - Souls Like Mine (R2 Records) - Alton Miller, housová legenda z Detroitu, má na svém kontě 35 dvanáctipalcových singlů a tři regulérní autorská alba. Někomu by takovéto množství mohlo stačit ke štěstí. Millerovi ale ne. Proto vydává další album - nazvané Souls Like Mine. Co od něj čekat? Vzhledem k faktu, že Alton není jen kvalitní producent, ale také perkusionista a zpěvák, a s přihlédnutím k jeho minulé tvorbě, si myslíme, že album bude naplněno housovými groovy skladbami, future jazz/breaky a downtempo věcmi. Prostě dvacet let zkušeností z produkce nacpaných do jednoho alba. Těšíme se.

Aril Brikha - Ex Machina (Peacefrog) - Přestože byl švédský producent Aril Brikha chválen již za své debutové album, které vyšlo v roce 2001, do našich zorných úhlů se dostal až díky úžasnému ípíčku Winter, které vyšlo na konci minulého roku. Jeho aktuální album Ex Machina si už ale pochopitelně ujít nenecháme hned za tepla. Při nejbližší příležitosti určitě přineseme jeho recenzi.

MINIRECENZE:

VA - Terry's Café 10 mixed by Terry Lee Brown Junior (Plastic City)

Terry Lee Brown Jr. je zpět! Chlápek, který se house music věnuje již od dob sametové revoluce, nás už dlouhá léta neúnavně zásobuje kvalitativně vyrovnanými releasy s velkým důrazem na atmosféru. Většina z nich vyšla právě na německé značce Plastic City. Jak jistě víte, jeho srdce je zaslíbeno pocitové tech-deep & soulful house music. A právě v tomto duchu Terry namíchal již desátý jubilejní díl své známé kompilační řady Terry´s Café. Autor si dal i tentokrát záležet, aby byl celý set dostatečně kontinuální, vyvíjel se a obsahoval v sobě dramatické vzestupy i pády. Celý set má slušný klubový "vibe", ale klidně se dá poslouchat i doma na relax. Nemá smysl se moc rozepisovat, vše zůstává tak nějak při starém, i když tentokrát zní Terryho set přeci jen více aktuálně a trochu minimalističtěji. A to je v tomto případě moc dobře! O kvalitu jednotlivých tracků ani mixů se bát nemusíte, Terry prostě umí, přičemž se můžete těšit na nováčky i producentsky ostřílené borce. Phonique, The Timewriter, Loco Dice, Martin Buttrich, Matthias Tanzmann, Terry Lee osobně anebo nováček a naprosto opodstatněná senzace současné house music - Milton Jackson, to je zatraceně HOT selekce. Pokud by vám ani to nebylo dost, můžete se pokochat poslechem druhého disku, který ocení především skalní fanoušci a sběratelé. Na něj Terry umístil 11 tracků, jež zásadním způsobem ovlivnily nejenom kompilační sérku Terry´s Café, ale vůbec house music celkově (David Alvarado, Danny Tenaglia, Hardtrax, Ricardo Villalobos atd.). Moc dobrá práce!

Hodnocení: 80%

VA - Downtown 161 Mix Volume 1 Mixed by Kerri Chandler (Downtown 161)

Oukchéééj – další kompilace, další klasik, další velká pohoda. Kerri Chandler je přinejmenším stejný formát jako maestro Terry, jen se pohybuje někde malinko jinde a také malinko jinak. Taky to má rád deep & soulful, ale navíc si ještě libuje v kultivované urban music a hlavně výrazném latino-jazzy-soulovém nádechu svých nahrávek. Kerri Chandler, to je synonymum pro house music a velkou záruku kvality. New Yorský převážně houseový label Downtown 161 se pohybuje na stejné hudební vlně, a tak není divu, že si pro svůj aktuální mix/kompilaci vybrali právě Kerriho. Když člověk poslouchá ultra letní Downtown 161 Mix Volume 1, zdá se že si tento dj/producent a label snad byli souzeni. Hodně sexy a letní nálada vás zaručeně osvěží. Očekávat můžete zvuk a vůbec náboj, na který jste od Kerriho Chandlera dobře zvyklí. Takže je to černý jako uhel, hodně živelný a tak nějak k zvrhlostem vybízející. Na koho se člověk může spolehnout víc než sám na sebe? Tuto otázku si Kerri pravděpodobně položil a následně sám odpověděl, protože na kompilaci nasázel hned 6 svých vlastních kousků z celkových 13ti tracků. Aby to ale na tracklistu nezavánělo nudou a stereotypem, sáhl ještě po několika hudebně spřízněných kumpánech, jako jsou dlouholetí bratři ve zbrani Blaze, Dj Sneak, Romanthony anebo Roy Davis Junior. Hodně precizní volba, slušný mix a skvělá atmosféra. Tohle je dámy a pánové velice povedená ukázka urban music v harmonickém soužití s rovným beatem. Check it!

Hodnocení: 80%

VIDEA:

Tiefschwarz - Wait and See

Bratrským dvojicím se v hudebním byznysu docela daří. Alexander a Sebastian Schwarzovi jsou toho nejlepším důkazem. K desátému výročí svého projektu Tiefschwarz si nadělili dvojcd kompilaci nazvanou 10 Years Of Tiefschwarz Blackmusic, naplněnou až po okraj zajímavými remixy a exklusivními tracky. Skladbu Wait And See na kompilaci sice nenajdete, nicméně kvalitní určitě je. Stejně jako videoklip.


Masters At Work - Work

Kdo má rád slovo "práce - work", ať zvedne ruku. Jasně, že nikdo. Ale je pravda, že existují vyjímky, při kterých si práci docela užíváme. Zvláště, když ji za nás dělá někdo jiný. Třeba Louie Vega a Kenny Dope aka Masters At Work. V tomto případě nám ani nevadí, že se slovo práce vyskytuje i v názvu skladbu. No jo, mistři se poznají, práce jim jde od ruky.

Phonique - For The Time Being

Převzato z recenze: "Good Idea působí hodně melancholicky, svým způsobem v sobě ale obsahuje i pozitivní a přiměřeně euforický náboj. Ten přičítám mimo jiné i zmiňovaným hostům. Harmonizující efekt tohoto dílka je tím pravým relaxem pro fanoušky inteligentní, emocionálně intenzivní a nijak laciné elektronické hudby."

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016