CLANEK
Rubrika: Narovinu aneb rubrika o rovných beatech
V dnešním díle rubriky o rovných beatech se zaměříme na urban house a v té souvislosti si také představíme producenta Dennise Ferrera. Novou kompilaci vydává Steve Bug, nové EP český Roman Rai a Danny Tenaglia se rozčiluje. Mnohem více uvnitř!
V britských klubech, kde se hraje takzvaná urban music (např. grime, hiphop atd.) začalo být docela horko: střelba a násilí se staly naprostou běžnou součástí každé párty a mnoho kluberů se proto začalo uchylovat do klidnějších míst. Nechtěli poslouchat úplně odlišnou muziku, chtěli jen klidnější prostředí. Útočištěm pro tyto lidi se staly kluby, ve kterých se pouštěla house music s pořádně nabroušenou basovou linkou a soulovými vokály. A protože hudební novináři rádi vymýšlejí názvy pro nové hudební styly (obzvláště britská média si v tom libují nad míru), hned se pro podobný typ house music objevila nálepka "urban house". Jednu věc je potřeba říct. Název tohoto stylu je poměrně nový, nicméně podobné housové skladby už vznikají dlouho. Jenom si jich v Británii asi zase tolik nevšímali. Až nyní. A taky se jim neříkalo "urban house".
Hymnou tohoto stylu se loni pro britská média stal remix skladby The Cure And The Cause projektu Fish Go Deep. Skladba byla dokonce vyhlášena singlem týdne na rozhlasové stanici 1XTRA, která hraje jenom černou muziku. A to je co říct.
Remix skladby udělal DJ a producent Dennis Ferrer, který sice již dlouho působí na housové scéně, přesto se o něm v médiích poslední dobou moc nepsalo. Bylo by chybou si ale myslet, že je Dennis pouze zručný tvůrce jednoho remixu. To by byla šeredná mýlka! Dennis je totiž výborný producent, který svým aktuálním albem The World As I See It dokázal, že patří mezi absolutní housovou producentskou špičku. Pokud se hodláte pořádně ponořit do "urban house" stylu, máte nyní ideální příležitost. I když řadit Dennise pouze do této jedné škatulky taky není úplně dobře. Album je totiž velmi různorodé.
Dennis na The World As I See It dokázal propojit oduševnělost "chicagského deep housu" alá Roy Davis Jr. s basy typickými pro funky housově zabarvené skladby. Najdete zde tracky jak hutné, tak i lehčí. Hutnými skladbami myslíme takové, které vám zaplní žaludek už při menší konzumaci. Obsahují těžké basové linky a pořádně vám rozvibrují ušní bubínky (Church Lady). Lehkými skladbami zase myslíme tracky více deep housové, oduševnělé, které zanechají příjemný pocit v žaludku, díky čemuž jich můžete zkonzumovat víc. Mezi takové patří How Do I Let Go nebo I Can't Imagine.
Na albu prakticky nenajdete špatnou skladbu. Například Underground Is My Home je možné označit slovem "hymna" (Where the planetary alignment is right/And the DJ cuts out the lights/Deep is where I’m home.). Určitě ji můžeme směle zařadit k takovým hymnám jako je například Danny Tenaglia – Elements. Nepřeháníme. Dennis jednoduše nahrál desku, o které se bude mluvit ještě hodně dlouho.
CO SE STALO, CO SE STANE
Slavný DJ a producent Danny Tenaglia se nedávno rozhořčil nad faktem, že videa a sety pirátsky pořízené při jeho hraní se volně distribuují na internetu. "Některé momenty při vystoupení jednoduše nebyly určeny k tomu, aby je někdo zaznamenal", říká Danny. Navíc upozorňuje na nepříjemný návyk mnoha rádií, které takto pirátsky pořízené sety přímo pustí do vysílání. "Proč si někteří lidé myslí, že mají právo vysílat mé sety v rádiu? Cítím to tak, že je to ke mně velmi nefér a ti lidé jen dokazují, jak mě nerespektují. A samozřejmě nejen mě, ale i ostatní umělce".
V dubnu a květnu potěší své fanoušky nejeden známý producent rovných beatů:
- Armand Van Helden vypustí do světa nové album Ghettoblaster,
- kultovní "Italo-disco" producent Alexander Robotnick přichází s albem My La(te)st Album,
- holandský producent Joris Voorn vydá na vlastním labelu svou druhou desku From a Deep Place,
- Matthew Dear určitě nezapadne do zapomnění s albem Asa Breed
- a zajímavě nejspíš bude znít i debut německého producenta Stephana Bodzina s názvem Liebe ist….
Ach, ta láska…
Výše zmíněná alba vypadají zajímavě a pravděpodobně si o nich v naší rubrice ještě přečtete, ale víte, na jakou desku se těšíme nejvíce? No přeci na další pokračování mixované řady Buzzin Fly, kterou připravuje Ben Watt, bývalý člen projektu Everything But The Girl a majitel housového labelu Buzzin Fly. Čtvrtý díl bude venku koncem května. Na kompilaci najdete například nový remix klasiky The Sad Piano od Jimpster nebo nové tracky přímo od Bena: Just A Blip a remix skladby Silver Ponds (originál Figurines).
WHAT'S HOT? WHAT'S NOT?
HOT: Roman Rai
Jeden z nejlepších českých producentů připravil k vydání své nové EP nazvané Tokyo (Tribal Vision label). Jedná se o kolekci dosud nevydaných tracků a remixů jeho skladeb. I tentokrát dostanete pořádnou porci progressivehouse-trance-breaks beatů. Snad se již brzy dočkáme Romanova debutového alba, které by mělo vyjít tento rok. Jsme netrpěliví!
NOT: U96
Samozřejmě, že se nám na začátku devadesátých let líbily skladby jako I Wanna Be A Kennedy, Love Sees No Color nebo Club Bizarre. A hlavně obrovský hit Das Boot. Jenomže máme tady rok 2007 a Alex Christensten zdá se úplně nepochopil, jaký že velký kus cesty elektronická scéna od té doby ušla. Jeho pop-house- bůhvícoještě -trance dnes nemůže říct nikomu nic. Nové album jeho projektu U96 nazvané Out Of Wilhemsburg v žádném případě nedoporučujeme.
VIDEO
Dokument: Around The World With Dennis Ferrer
Dnes jsme úvodní článek rubriky věnovali Dennisi Ferrerovi a věnujeme mu i místo v části Download. Dennis si totiž dokáže dělat legraci sám ze sebe a to se vždy cení. V tomto dokumentu se reportér Dennis Ferrer vydá po stopách DJe Dennise Ferrera. Že to zní divně? Možná trochu. Pusťte si tohle video a vše vám bude jasné. Nic si nenalhávejme, Dennis se prostě potřeboval vyblbnout.
Videoklip: Armand Van Helden - You Don't Know Me
Armand Van Helden sice vydává nové album, ale ani na něm nenajdete takovou pecku, kterou se mu podařilo složit v roce 1999. Slavný britský DJ, producent a moderátor Pete Tong o skladbě těsně před vydáním řekl: "Jedná se přesně o takovou skladbu, kterou všichni od Armanda pořád čekali, ale on ji ne a ne složit". Klasika.
Videoklip: U92 - Das Boot
Zamáčkněte slzu... Pecka z roku 1992 "Das Boot" musela tehdy chytnout každého. Alex Christensen si ovšem touto skladbou nasadil kvalitativní laťku moc vysoko a postupně sklouzával ke komerčnějšímu a komerčnějšímu zvuku, až nakonec se svou ponorkou klesnul až na úplné dno – viz aktuální album Out Of Wilhemsburg. Ale Das Boot zní stále dobře, to se musí nechat.
CO PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Rob Acid - A Cheerful Temper (Systematic Recordings) - V květnu se na pultech obchodů objeví album producenta Roberta Babizce (aka Rob Acid). Robert skládá muziku již dvě dekády a díky své schopnosti neustále hledat nové cesty, nové zvuky, nové postupy je uznáván jak kritiky, tak i svými kolegy a fanoušky. Jeho nové album stojí na hranici mezi elektronikou, technem a tím nejklasičtějším housem. První singl z alba vychází na začátku dubna, jmenuje se Sin a remix udělal Gui Boratto.
Tobias Thomas - Please Please Please (Kompakt) - Tobias Thomas připravil k vydání závěrečný díl své mixované trilogie. Jmenuje se Please Please Please a vyjde na konci dubna. První i druhý díl zaujaly konceptem: Tobias se rozhodl nepřipravit mixy, které by jen zaznamenaly jeho DJské vystoupení v klubu. Rozhodl se pojmout vše velmi osobně. Oba mixy nenesou známky klasické výstavby setu, jsou lehce experimentální a obsahují zajímavé momenty a nečekané zvraty. Co čekat od třetího dílu? Prý bude více "vyklidněný" než jeho předchůdci.
Efdemin - Efdemin (Dial Records) - Nový berlínský objev Phillip Sollman aka Efdemin složil deset skladeb, ve kterých se zajímavým způsobem proplétají vlivy minimalu, deep house music a techna. Pokud si je chcete poslechnout, musíte si pořídit Phillipovo debutové album nazvané Efdemin. V minulém roce Efdemin zaujal skladbou "Bergwein", která si našla cestu do mnoha setů známých DJských jmen.
MINIRECENZE
VA - Fuse Presents Steve Bug (Music Man – 2007)
Pokud se zajímáte o minimal & tech-house, určitě jste zaregistrovali chlapíka jménem Steve Bug. Zakladatel Poker Flat Recordings, precizní producent, DJ a hnací motor celé minimal scény má na svém kontě několik povedených alb a úctyhodnou sérii releasů. Kromě labelu Poker Flat Recordings je jeho jméno spojeno ještě s dalšími značkami (Raw Elements & Dessous), na kterých si během své dlouhé kariéry piloval osobitý zvuk. Ted je však jeho jméno nesmazatelně spojeno i s prestižním belgickým techno klubem Fuse, ve kterém je Steve Bug oblíbeným residentem.
Stalo se tak skrze kompilační sérku Fuse Presents belgického techno labelu Music Man, na které v minulosti zaváleli třeba Dave Clarke, Dj Hell, Joris Voorn či Technasia. Ve Fuse Steva milují a není se čemu divit. Své kvality dokazuje nejenom skvěle promyšlenou selekcí tracků a pečlivě vystavěným příběhem, ale také velice citlivým použitím nejrůznějších zvukových nástrojů a pomůcek včetně kultivovaných vokálů. Podobně jako v minulosti na Bugnology, i tentokrát si Steve všemožně pohrál s vybranými tracky a pořádně je prohnal Abletonem Live. V rámci setu, ve kterém se s elegantní plynulostí propojují nejrůznější formy minimalu a decentní množství techy houseu, se do syta namlsáte odvážných experimentů se zvukem i rytmem. Autor zkušeně střídá tempa, rytmus, nálady i atmosférické zvuky a smyčky. Snaží se zkombinovat zdánlivě nezkombinovatelné a posunout tak zvuk progresivní elektronické hudby zase o kousek dál. Vypomohl si při tom jak staršími - takřka klasickými kousky od osvědčených producentů, tak svěžími novinkami z dílen mladých talentů. Aby toho nebylo málo, ochutnáme i novinky z katalogu Poker Flat Recordings.
A s čím že si Steve Bug vlastně tak kouzelně pohrál? Na kompilaci si budete moci vychutnat skladby od kvalitních producentů jako Pier Bucci (Hay Consuelo v Samin Remixu), Johnny Dangerous (Problem #13 (Beat That Bitch)), Square One (Vesuvius ve famózním mixu Justina Martina), Move D (Anne Will ve Vincenzo Remixu), Rhythim Is Rhythim (The Dance - Living Room Mix) anebo starý známý Guido Schneider (Halo) a sám pan Bug osobně (Wet). Dost důvodů na to dát této kompilaci šanci, co říkáte? Příjemný poslech.
Hodnocení: 85%