CLANEK

 

Narovinu aneb rubrika o rovných beatech 05/06

V dalším díle rubriky o rovných beatech vám Jarda Zapletal s FlyBoyEdou představí Thomase Kocha, podíváme se na mixovanou kompilaci Elektric 2 a nové album Dannyho Freakazoida. Na závěr je připravena minirecenze aktuálního alba Johna Tejady pro Palette Records.

 

Berlín je v současné době místem, kde se všechno "mele". Každý, kdo v hudebním světě rovných minimal-electro beatů něco znamená, většinou zakotví právě v německé metropoli. Jako například DJ a producent Thomas Koch aka DJ T. "Třicet let jsem žil ve Frankfurtu a je načase, abych se pohnul jinam. Berlín je momentálně to nejlepší místo, kde můžete bydlet", říká Thomas.

Přestože jeho jméno možná neznáte, německá elektronická scéna by bez něj byla nejspíš trochu jiná. Před šestnácti lety totiž Thomas založil časopis Groove, který je nedílnou součástí německé scény dodnes a také bok po boku s M.A.N.D.Y a Booka Shade založil známý label Get Physical. "Je úžasné a stále se mi těžko věří tomu, jak se naše muzika rozšířila a stala se populární v různých koutech planety. Náš label se stal populární i na místech, kde nikdo z nás nikdy nebyl", usmívá se.

Thomas se kolem hudby pohyboval již od dětství - jeho otec byl zpěvák, hrál na kytaru a Thomase učil hrát na klavír. "Když jsem byl malý, miloval jsem skupinu Abba. Poslouchal jsem jejich hudbu celé dny a byl zamilovaný do jedné ze zpěvaček". Postupem času se ale Thomas začal přeorientovávat na electro a hip hop. "Poslouchal jsem Grandmaster Flash, Dead Or Alive nebo Visage. Když mi bylo 15, stal jsem se breakdancerem. Byl jsem do tohoto stylu ponořen úplně celý", říká.

Electro je přítomno v současné době skoro v každé skladbě, která vychází. "Poté, co se vrátilo electro, skladby už nejsou od sebe tak odlišné, jako dřív. House i techno producenti se dostávají často do stejného bodu. A to asi není úplně dobře", říká Thomas.

Před rokem vydal Thomas své debutové, kritikou ceněné album Boogie Playground. Tohle album je přesně tím albem, které můžete označit souslovím "moderní taneční album". Je vybroušené, stylové, se spoustou klubových pecek. Letos Thomas potěšil fanoušky ne dalším albem, ale mixovanou kompilací nazvanou Body Language. Jeho úplně první. Najdete zde věci z Detroitu (The Other People Place, Carl Craig) i Německa (Isoleé, DJ Koze). Jak poznamenal jeden recenzent: tato kompilace je plná hudby pro hlavu, srdce a nohy.

"Když jsem byl teenager, tak jsem si přál dělat to, co dělám teď. A stále mě to všechno ještě hodně baví", říká Thomas. Nás taky.

CO SE STALO, CO SE STANE

Pokud se vám zdají i desetiminutové skladby příliš dlouhé, tak si v žádném případě nepořizujte nový singl Ricardo Villalobose. Fizheuer Zieheuer má totiž minut více jak třicet.

Nový singl skupiny Depeche Mode nazvaný Martyr zremixovali Booka Shade, Alex Smoke a Paul Van Dyk. Povedená partička.

Agentura Level B production přiváží 1. prosince do brněnské Flédy Pascala Arbeze-Nicolase aka Vitalica.

CO PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Electric 2 mixed by King Unique and Nubreed (2CD) (EQ Grey) - První díl této kompilační řady vyšel v minulém roce (připravil jej australský Gavin Keitel). Protože reakce byly vesměs pozitivní, rozhodli se majitelé labelu EQ Grey vydat letos díl druhý. Na prvním disku najdete "dirty house" v podání dvojice King Unique, na disku druhém pak čekejte "beaty a basy" v podání breakbeatového projektu Nubreed.

Danny Freakazoid - Freakazoid (CR2) - Další nová krev ve světě taneční hudby! Danny pochází ze Švýcarska, je mu teprve 19 let a dělá muziku, která posadila zadek nejednoho fanouška rovných beatů. Dannyho debutové album je až po okraj naplněné tracky, které se hodí hlavně na parket.

MINIRECENZE

John Tejada - Cleaning Sounds Is a Filthy Business (2006 – Palette Recordings)
Opravdu neradi bychom v této recenzi sklouzli k patetickému oslavování našeho oblíbence Johna Tejady, ale věřte nám, že tentokrát to vůbec není lehké. Ten člověk snad nikdy nespí! Jak jinak si máme vysvětlit tu obdivuhodnou sérii releasů, remixů či produkcí vydaných pod nejrůznějšími pseudonymy a jejich stabilně vysokou kvalitu? Celých deset let uplynulo od chvíle, kdy Johny založil label Palette Recordings, na kterém vydává velkou část své tvorby. Jeho nové album tak klidně můžeme vnímat jako velkolepé uzavření první hudební dekády tohoto labelu. Album Cleaning Sounds Is a Filthy Business obsahuje 10 produkčně vypiplaných tracků vhodných k poslechu doma i křepčení na party, a světe div se, ani po několikátém poslechu se nám nepodařilo objevit nějaké to slabé místečko. Vlastně je tomu přesně naopak, každým dalším poslechem si člověk víc a víc uvědomuje neobvyklou produkční nápaditost, zvukovou rozmanitost a rytmickou preciznost tohoto elektronického fajnšmekra. Fajnšmekra, jenž svojí novinkou zřejmě přesedlal z inteligentního tech-houseu na ještě inteligentnější ale zároveň mnohem experimentálněji pojaté minimal techno. Je v něm cítit okouzlení současným hudebním děním v Německu, zároveň se však rozhodně nezříká své neutuchající lásky k Detroitu. Pokud bychom měli tohle album charakterizovat pouze několika málo přívlastky, zazněla by pravděpodobně slůvka jako "sofistikované", "nápadité", "zábavné" a v neposlední řadě také "progresivní". Právě tak zní a právě tak chutná, my vám proto přejeme příjemný poslech a dobrou chuť, snad vám přijde vhod tak jako nám, patří rozhodně k tomu nej na současné elektronické scéně.

Hodnocení: 99%

Ukázky si můžete poslechnout zde: http://www.juno.co.uk/ppps/products/239971-02.htm

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016